Савети

Све што треба да знате о самозапошљавању

Уколико сте завршили средњу школу или факултет, а нисте нашли посао, налазите се између послова, или желите да, поред регуларног посла “од 9 до 5” имате и ваш лични, једна од опција коју имате је и покретање сопственог бизниса, или једном речју, да постанете предузетник. Предузетник је физичко лице регистровано у Агенцији за привредне регистре (АПР) ради обављања делатности. Предузетник се региструје као облик привредног друштва од стране једног физичког лица, а оснива се како би оно обављало пословну делатност у циљу стицања зараде (или ради стицања добити).

За почетак, потребна вам је идеја, стрпљење и одређени почетни капитал. Идеја за пословање може настати спонтано, чиме бисте волели да се бавите и да зарађујете од тога, а сматрате да бисте били врло успешни у том послу, или сте, након детаљног истраживања дошли до закључка шта је то што тржишту недостаје. Идеју је потребно развијати, тако да она постепено постане план, са јасним циљевима и корацима како је спровести у дело. Будите спремни да јасно дефинишете пословну идеју, реално сагледате све предности и ризике предузетништва, као и да се упознате са правним аспектима покретања бизниса, као што су: законски прописи, регистрација у АПР-у, порези и доприноси… Неопходно је завршити све административне кораке, прецизирати шифру делатности којом планирате да се бавите, као и да отворите рачун у банци и пријавите се у Пореској управи. Онлине регистрација фирме је од скоро уведена. Електронска пријава се попуњава на сајту АПР-а. Укинута је обавеза коришћења печата у банкама и осталим институцијама. Електронске фактуре су валидне без печата и потписа, што до сада није био случај.

Назив фирме је нешто што такође захтева доста размишљања. Млади предузетници се углавном одлучују на нешто оригинално и звучно, и да се на основу самог имена закључи чиме се предузетник бави. Оно што предузетничко име треба да садржи је свакако ваше име и презиме, опис претежне делатности или шифра делатности (делатност којом ће фирма највише да се бави и од које ће да стиче профит), ознаку “предузетник” или “пр”, и седиште ваше фирме. Скраћено пословно име, уколико одлучите да га имате, обавезно садржи име и презиме предузетника и ознаку “предузетник” или “пр”. Морате имати на уму да се ваше пословно име предузетника мора разликовати од другог пословног имена које је неко већ регистровао у АПР-у. Уколико одаберете име које је заузето или слично већ заузетом пословном имену, ваше неће бити регистровано и АПР ће вам одбацити регистрациону пријаву.

Оно што ће потенцијалним клијентима или купцима привући пажњу је ваш визуелни идентитет. Свака озбиљна фирма мора имати свој лого. Он представља нешто по чему ће вас ваши клијенти упамтити. Како осмислити лого? Битно је да буде што једноставнији како би се лако упамтио. Неке од најпознатијих компанија на свету имају крајње једноставан лого, на пример Nike, Apple, Google… Постоје и фирме “компликованијих” симбола који их представљају, а које су такође успешне. Али ако још нисте осмислили дизајн за свој лого, увек је боља опција да то буде неки једноставнији симбол. У зависности од делатности ваше фирме, не претерујте са бојама. Две или три боје су сасвим коректне, осим уколико ваш производ није намењен деци, те можете одабрати и неки шаренији лого који ће њима бити интересантан.

Стрпљење и време су битни. Требало би да, након што сте јасно дефинисали чиме бисте се бавили, одредите и на који бисте начин вашу бизнис идеју имплементирали на тржиште, и који је то временски оквир у којем ћете улагати и инвестирати своје знање пре него што ваша идеја “заживи”.

Почетни капитал је неизоставна ставка. Верујемо да сте реално сагледали тај корак, и да сте у складу са њим осмислили стратегију како своју визију и идеју пласирати на тржиште. Оно што не захтева скоро нимало новчаног улагања, а може бити врло добар начин да промовишете своју предузетничку фирму јесте маркетинг путем друштвених мрежа. Оно што желите је да ваши клијенти (уколико се одлучите да отворите предузетништво које пружа нпр. књиговодствене или консалтинг услуге), или купци (уколико се одлучите на продају нпр. хомемаде производа) вашу фирму виде као “решење” за свој “проблем”. Зато је потребно да: јасно пошаљете своју поруку, потврдите и докажете своју аутентичност, остварите емотивну повезаност клијената са вашим производима или услугама, мотивишете купце да свој новац оставе код вас, креирате лојалност купаца. Како то урадити? За почетак, дефинишите своју публику. Основа за развијање фирме је одређивање циљне групе на коју ћете се фокусирати. Обратите пажњу на детаље. Свака ситница је важна. У зависности од тога креирате поруку око које изграђујете свој посао.

Одредите своје вредности; дефинишите у чему лежи ваша пасија. На прву лопту не би требало да одајете утисак да вам је зарада новца и обезбеђивање сопствене сигурне егзистенције примарно, већ да је ваш бренд нешто што ће вашег клијента или купца учинити да се осећа посебним, да у вама препозна вредности које и сам вреднује и води се истим. Истражите конкуренцију, не будите нечија копија. Будите јединствени. Увек ће бити оних са сличним идејама, већим фондом новца и дужим стажом на тржишту. То не представља препреку ка успеху вашег бизниса. Потребно је само да се фокусирате на квалитет ваших услуга или производа које ће купац добити од вас. Усресредите се на то да ваше услуге буду аутентичне, повољније или можда брже од оног што је тренутно доступно у окружењу ваших клијената. Ослушкујте коментаре. Циљна група коју сте изабрали за пласирање ваших услуга ће вам указати на то шта им се мање или више допада, шта би изменили делимично или у потпуности. На вама је да потенцијално негативан коментар не доживљавате као увреду, већ да га схватите као критику “за ваше добро”. Ситне корекције и измене временом могу да резултирају само позитивним исходом по ваш посао.

Останите верни себи, јер тако ћете задржати кориснике ваших услуга и купце ваших производа, константно улажите у свој посао и резултати ће доћи.

Коментари: