Савети

Разговор са Милицом Радуловић из Удружења младих привредника

  • За почетак, реците нам више о самом Удружењу младих привредника. Кога окупљате у својим редовима?

Удружење младих привредника окупља младе привреднике, укључујући и предузетнике и оне који то желе да постану, како бисмо сви заједно делили знања, искуства и контакте. Настојимо да путем умрежавања и едукације охрабримо и подржимо младе у покретању и развоју бизниса.

Пре нешто више од годину дана активно смо се посветили развоју програма чланства и сада окупљамо 50 младих привредника који су спремни да заједно са нама активно раде на остваривању наших циљева. Сваком младом привреднику желимо да пружимо сигурно окружење у коме ће моћи у потпуности да испуни све своје потенцијале.

  • Који је био полазни циљ стварања једног оваквог удружења?

Наши оснивачи окупили су се пре осам година око заједничке идеје да креирају платформу која ће бити синоним за сарадњу и узајамну подршку младих предузетника у Србији. Од тада је кроз наше активности прошло више од 800 људи, а сарађивали смо и са великим бројем партнера. Тада је уз подршку USAID-a настао УМПС који активно ради на унапређењу пословне климе у Србији и оснаживању младих који желе да развијају сопствене предузетничке идеје.

  • Које кораке и активности предузимате у циљу повезивања младих привредника?

Од самог оснивања, имали смо прилику да покренемо разне иницијативе са циљем стварања пословних прилика и подстицања предузетничког духа код оних који бирају свој каријерни пут.

Заједно са партнерима из Србије и иностранства са којима делимо исте вредности, сарађивали смо на различитим пројектима који су били усмерени на решавање конкретних изазова с којима се суочавају млади људи у бизнису и унапређење њихових бизниса у процесу настанка и развоја. Неки од пројеката на које смо посебно посновни су SurfShop, који је пружио прилику 100 домаћих ММСП да креирају своје онлајн продавнице, или Тимски стартап пројекат, који смо спроводили у сарадњи са ФОН-ом и ЕТФ-ом.

Наравно, ту су и редовне активности које УМПС спроводи за своје чланове. Кроз едукативне и networking догађаје, тежимо да наше чланове опремимо знањима и вештинама неопходним за даљи развој бизниса, али и да им пружимо могућност да се умрежавају са другим младим привредницима, деле искуства и стварају нова пословна партнерства.

  • На који начин мотивишете младе да се упусте у предузетничке воде?

Трудимо се да кроз примере добре праксе младима представимо предузетништво као добар каријерни избор. Удружење међи својим члановима броји 50 младих привредника који граде свој пут ка успеху и прави су показатељ тога где вас визија и посвећеност могу одвести. Управо због тога желимо да нашим члановима дамо ветар у леђа и настојимо да их што чешће представљамо заједници и заједно славимо њихове успехе!

Поред редовних активности које су углавном фокусиране на чланове или већ постојеће предузетнике, креирамо програме за студенте попут претходно поменутог Тимског стартап пројекта на Мастеру 4.0, или пројекта ”Освоји своју фиму” у којем су студенти развијали своје бизнис идеје уз подршку стручњака.

  • Будући да сте непрекидно у директној комуникацији са младим и успешним људима, реците нам шта је то што их покреће и мотивише. Који су то примери добре праксе које сте уочили код младих привредника из Вашег удружења?

Млади данас више него икад желе да се умрежавају и повезују са другим привредницима, да размењују идеје и деле искуства. Резултат овога су касније бројне сарадње и нови подухвати који спроводе заједно, што доказује да су млади спремни да ”заврну рукаве” и крену у нове подухвате када за то постоје партнери и подршка.

Управо из тог разлога, УМПС највећу пажњу посвећује управо networking догађајима, који младима отварају врата да упознају и друге младе привреднике, да се повежу са успешним предузетницима и оно најважније – да пронађу сигурно окружење у коме подједнако слободно могу говорити о својим успесима али и о подухватима који нису заживели, а из њих су научили важне лекције.

  • Поменули сте и подухвате који не заживе, пракса иде у прилог статистици да већина првих бизниса пропадне. Шта је то у чему млади привредници најчешће греше и шта могу урадити како би избегли почетничке грешке?

У Србији, млади се најчешће суочавају са недостатком предузетничког знања. Неслагање између очекивања и реалности често доводе до тога да напусте сопствени бизнис. Предузетништви се у јавности романтизује, уместо да се почетницима у бизнису представи реална слика да предузетништво није једноставно, већ комплексно, али награђујуће искуство. Када се томе дода и недостатак системске подршке, сасвим је разумљиво да многи млади и не покушају да покрену сопствени бизнис.

  • Који савет бисте дали младом предузетнику на почетку своје каријере?

Младих предузетника у Србији је и даље веома мало. Прецизније, мање од једне десетине младих су предузетници. Одговор на питање зашто је то тако, крајње је једноставан – у питању је страх од неуспеха. Млади се плаше да ће наићи на неразумевање околине и због тога ретко ко уопште и покушава да буде, како се то у жаргону каже, ”сам свој газда”. С тим у вези, савет УМПС-а био би: будите довољно храбри да сањате своје снове и не дозволите да се страх испречи на путу између вас и неуспеха. Током две године рада у Удружењу, од многих младих предузетника имала сам прилику да чујем како ”неке ствари немају цену” у смислу да је слобода коју пружа предузетништво незамењива, и сваким даном им све више верујем. Добре идеје, посвећеност и труд увек ће наћи своје место на тржишту, а младалачка енергија коју сада имате неће трајати заувек. И зато, искористите је!

И да, увек сте добродошли у Удружење младих привредника Србијe – чекамо вас!

Милица Радуловић је Извршни координатор Удружења младих привредника Србије. Основне студије завршила је на Факултету политичких наука, а тренутно је на мастер студијама на Економском факултету. Пре две године придружила се УМПС тиму и од тада је у различитим улогама учествовала на више пројеката (Освоји своју фирму, SurfShop, Тимски стартап пројекат итд.) и креирању и развоју програма чланства УМПС. Ужива у свакодневном раду са младим предузетницима и заједно са њима настоји да утиче на стварање бољег пословног амбијента за младе.

Коментари: