Савети

Све што треба да знате о BURNOUT-у

Постоји граница до које ваш мозак и тело могу да поднесу осећај презапослености и преоптерећености. Ако се константно сусрећете са високим нивоом стреса, а не чините ништа да га контролишете или смањите, исцрпљеност ће преузети контролу и оставити вас емоционално и физички изгорелима - постаћете ”burned out”. Могуће је да ћете почети да се осећате мање мотивисаним, јер вам се чини да ништа што радите није важно. Пошто се burnout дешава постепено, можда нећете одмах приметити симптоме. Али, када једном достигнете тај стадијум, он може утицати на све аспекте вашег живота.


  • Препознајте знакове

Кључни знаци burnout-а укључују:

  • Заборавност и тешкоће са концентрацијом
  • Мањак осећаја поноса на свој рад
  • Губљење постављених циљева из вида
  • Тешкоће у одржавању односа са вољеним особама
  • Фрустрација и раздражљивост
  • Необјашњива напетост у мишићима, бол, умор и несаница

Процене наводе да између 4 и 7 процената запослених доживљава burnout, иако радници у одређеним областима, као што је здравство, имају тенденцију да досегну овај стадијум у много већим стопама.

  • Burnout може имати далекосежне последице, као што су:
  • Негативан утицај на радни учинак
  • Спречавање уживања у хобијима и провођењу времена са породицом
  • Препрека опуштању ван посла
  • Повећан ризик од здравствених проблема, укључујући кардиваскуларне болести, дијабетес, депресију, чак и самоубиство

Од суштинског значаја за решавање овог проблема јесте да предузмете конкретне радње - у супротном, ваша ситуација ће се само погоршати. Следећих 10 корака вам може помоћи на вашем путу ка опоравку.


1. Пронађите узрок 

Тешко је направити промену уколико не знате шта тачно треба променити, али истраживање фактора који доприносе стресу или самих његових извора у вашем животу, може да буде од помоћи. Burnout је најчешће повезан са вашим послом и професионалним окидачима, попут стреса због неког захтевнијег задатка. Такође, до сагоревања може доћи и када:

  • Имате ригорозан академски распоред
  • Када у односу са партнером радите на проблемима, посебно на онима који се понављају и за које не постоји решење
  • Када се бринете о вољеној особи са озбиљним или хроничним здравственим стањем

Ако константно сами покушавате да урадите превише тога, већ сте направили идеално окружење за сагоревање. Како наводи терапеут из Лос Анђелеса, Бери Сускинд - ”На крају се толико савијете, да се сломите и тада се деси burnout.”

Рецимо да сте самохрани родитељ са пуним радним временом, покушавате да похађате онлајн часове и истовремено не желите да запоставите своје пријатеље и вољене особе. Стрес који прати сваки од ових појединачних фактора би могао да се контролише сам за себе, али њихова комбинација може лако да вас преплави, уколико не предузмете нешто поводом тога.


2. Идентификујте које промене можете спровести одмах

Можда одмах можете препознати неколико начина да себи олакшате терет. Балансирате три различита дугорочна пројекта због којих сте приморани да радите по читав дан, из недеље у недељу? ”Они са много амбиција да успеју у каријери су у искушењу да ураде све”, наводи Сускинд. Али ово може да вам се обије о главу и да учини да на крају останете без енергије за било шта. Уместо тога, покушајте да прихватите да ваша стремљења нису реална и замолите свог надређеног да један од задатака пребаци на неког другог или да дода неког другог у ваш тим.

Већ сте преоптерећени послом и личним обавезама, али још увек не умете да кажете ”не” на захтеве блиских особа? Сускинд тврди како - ”Они са склоношћу да угоде људима често на себе преузимају превише, како никога не би изневерили”. Ако вам већ понестаје сати у дану за оне ствари које апсолутно морате да завршите, додавање више задатака значи и више стреса и фрустрације.

Процените своје постојеће обавезе и размислите о отказивању или одлагању неких од њих. Непосредно олакшање које ћете након овога осетити може вас изненадити.


3. Разговарајте са људима којима верујете

Сасвим је нормално да на почетку нисте сигурни како да почнете да разврставате узроке сагоревања, нити да нађете начине да ублажите стрес. Burnout вас може у толикој мери преокупирати, да вам само тражење начина да решите проблем, може изгледати исцрпљујуће. Такође је тешко идентификовати потенцијална решења када се осећате потпуно истрошено.

Уколико у читав процес укључите вољену особу у коју имате поверење, то ће учинити да се осетите да вас неко подржава и да нисте сами. Пријатељи, чланови породице и партнери вам могу помоћи да смислите могућа решења.  Они су вам довољно блиски да разумеју вашу ситуацију, а опет, налазе се на довољној удаљености да могу да размотре ситуацију са одређеном јасноћом.

Отварање људима у вези са невољама које доживљавате може захтевати храброст, посебно ако се плашите да ће вас због тога видети као неспособне или лење. Али уколико се са сагоревањем борите сами, то вам може отежати његово сагоревање.


4. Испитајте своје опције

Нажалост, решавање burnout-а није увек једноставно. Али то не мора да значи да ћете у том стању остати заувек. Можда не можете да видите лак пут ка излазу, али мало истраживања може учинити да увидите неке нове путеве.

Можда ваш шеф наставља да вас затрпава задацима, упркос вашим захтевима за помоћ сарадника или за више времена да довршите текуће пројекте. У том случају, вероватно је време да почнете да тражите нови посао, где ће ваше границе бити поштоване.

Ако је ваше стање проузроковано проблемима у односу са партнером, саветник вам може понудити подршку док ви ближе сагледате своју везу и размислите да ли је такав однос најбољи за вас. Укратко, када дате све од себе, а то још увек није довољно, не можете ништа више да урадите осим да кренете даље - за своје добро. Понекад вам само сазнање да постоје други путеви може обновити наду и помоћи вам да се сетитие да имате моћ да мењате ствари, чак и ако се те промене не десе одмах.


5. Повратите контролу

Burnout може учинити да се осећате немоћно - као да живот пролази поред вас, а ви нисте у стању да га пратите. Ако су спољни фактори допринели сагоревању, вероватно ћете ове околности кривити и онда ћете тешко видети шта можете да урадите да бисте променили ситуацију. И, иако можда нисте имали контролу над оним што се догодило да вас доведе до тачке у којој се тренутно налазите, имате моћ да је вратите и да почнете да се опорављате. 

За почетак, могли бисте да пробате са следећим:

  • Одредите приоритете. Неке ствари једноставно морају да се ураде, а друге, пак, могу сачекати док не будете имали више времена и енергије. Одлучите који су задаци мање важни и оставите их по страни.
  • Делегирајте. Не можете све сами да постигнете, па ако је неопходно да се одмах посветите бројим пројектима, што не можете учинити, проследите их некоме коме верујете.
  • Оставите посао на послу. Део опоравка од сагоревања је учење да дате приоритет равнотежи између посла и живота. Након одласка са посла, фокусирајте се на опуштање и пуњење за следећи дан.
  • Будите чврсти у погледу својих потреба. Разговарајте са другима који су укључени и обавестите их шта се дешава. Објасните да вам је потребна подршка како бисте се бринули о свом здрављу и продуктивно управљали својим послом.




Осталих 5 савета можете пронаћи у другом делу блога на hocu-da-radim.rs.

Извор: https://www.healthline.com/health/mental-health/burnout-recovery

Коментари: