Савети

Све што треба да знате о BURNOUT-у, II део

У прошлом блогу hocu-da-radim.rs, могли сте да сазнате шта је то burnout, као и 5 савета како да га превазиђете. Како је од суштинског значаја за решавање овог проблема преузимање конкретних радњи,  јер ће се у супротном ваша ситуација само погоршати, доносимо вам још 5 корака који вам могу помоћи у вашем опоравку.


6. Поставите границе

Постављање ограничења времена које дајете другима може вам помоћи да управљате стресом док се опорављате од сагоревања. „Прихватање превише обавеза може изазвати преоптерећење“, објашњава Сускинд.

Пре него што пристанете да помогнете некоме или прихватите позив, препоручује се следеће:

  • Направите паузу
  • Одвојите тренутак да прођете кроз све што ће се од вас тражити
  • Запитајте се да ли заиста имате времена и енергије
  • Размислите да ли то што радите за вас има вредност

Вежбајте да кажете ”не”!

„Нисте лењи, себични или злобни да одбијете захтев за својим драгоценим временом“, наглашава Сускинд. „Бити селективан у прихватању обавеза је кључно за бригу о вашем менталном здрављу, за поштовање заиста важних обавеза и проактивно спречавање сагоревања.”

7. Вежбајте самоосећајност

Достизање тачке burnout-а може изазвати осећај неуспеха и губитка сврхе и животног правца. Тада ћете се вероватно осећати као да ништа не можете да урадите како треба или да никада нећете успети да достигнете своје циљеве.  Шта бисте рекли свом пријатељу у таквој ситуацији? Велике су шансе да бисте одговорили емпатијом и љубазношћу, а не констатацијом да су потпуно подбацили. Управо и себи дајте такву љубав и подршку. Подсетите себе да не морате да будете савршени и да је у реду да вам треба пауза.

Дакле, можда не можете испунити сва три задатка која сте себи зацртали одједном. А ко заиста може? Па шта ако нисте положили све испите? Твој резултат је још увек задовољавајући. На крају, све што можете да урадите је да дате све од себе у складу са својим могућностима.

8. Обратите пажњу на своје потребе

Брига о свом физичком и менталном здрављу је кључна за опоравак од сагоревања. У идеалном свету, достизање стадијума burnout-а значило би да одмах узмете слободно време, очистите свој распоред и дане посветите одмору и опуштању. Али већина људи то једноставно не може да учини. Добра брига о себи вам умногоме може олакшати опоравак, а у ту сврху можете испробати следеће кораке:

  • Одвојите довољно времена за миран сан
  • Проводите време са вољеним особама, али не претерујте – време насамо је такође важно
  • Покушајте да имате физичку активност сваког дана.
  • Једите хранљиве оброке и уносите довољно течности
  • Пробајте медитацију, јогу или друге праксе свесности за боље опуштање

9. Сетите се шта вас чини срећнима

Тежак облик burnout-а може вас исцрпети у толикој мери да учини да заборавите све оно у чему сте некада уживали. Можда сте изгубили страст за каријером ка којој сте некада стремили и осећате се огорчено и бесно сваког дана када стигнете на посао. Можда вам више није стало до омиљених хобија или сте престали да одговарате на поруке пријатеља јер вам недостаје енергије за било какав разговор.

Да бисте се супротставили оваквим осећањима, направите листу оних ствари које вам доносе радост. Сваке недеље одвојите време за овакве активности и ову навику задржите и након што се повратите у нормалу.

10. Разговарајте са терапеутом

Суочавање са сагоревањем никада није лако, посебно ако је овакво стање већ оставило последице на ваше личне односе и квалитет живота. Терапеут вам може понудити стручно вођење, тако што ће вам помоћи да идентификујете узроке, истражите могуће методе суочавања са овим проблемом и да управљате са свим животним изазовима који доприносе burnout-у.

Burnout може изазвати осећај беспомоћности и такође допринети настанку депресије, тако да је веома важно да разговарате са терапеутом ако:

  • Се осећате безнадежно
  • Имате трајно лоше расположење
  • Имате мисли о повређивању себе или других

Ресетовање након сагоревања може бити дуготрајан процес - али бирањем да се позабавите тиме, већ сте предузели први корак.

Извор: https://www.healthline.com/health/mental-health/burnout-recovery#boundaries

Коментари: